Preek op de zestiende zondag door het jaar C, 
serie 2003-2004
 

ARCHIEF PREKEN VAN DE WEEK

Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de juiste week


KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)
KLIK HIER OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)


Reacties? klik hier en stuur een e-mail.


Preek Preek op zestiende zondag door het jaar C, 
serie 2003-2004, C2004DHJ16.html.
Eucharistieviering op zaterdag/zondag 17/18 juli 2004, 
om 19.00, 9.30 en 11.00 uur te Poeldijk en Hoek van Holland. 
Door pastoor Michel Hagen. AMDG.

E.L.:    Gen. 18, 1-10a 
Ev.L.:  Lc. 10, 38-42

Homilie
Arme Marta, druk, druk druk. Wat zou ze goed passen in onze tijd, hier in het Westland. Opschieten en aanpakken. Hoeveel pluk jij per uur? Economisch, efficiënt, geen tijd verdoen. Maar leven we ook niet in een gekke tijd? Als je jong bent, blijf je lang studeren. Als je 59 bent ga je het liefst met de VUT. De mensen tussen de dertig en de 55 moeten het verdienen in ons land. Die ijveren weer om de korte werkweek te behouden, want je leeft niet om te werken, maar je werkt om te leven. Maar ja, de economie, concurrentiepositie, recessie, vrije Europese markt, harde Euro, olieprijzen; toch maar langer werken? Terug naar de 40-urige werkweek? En over een paar jaar nog wat langer werken, want de concurrentiepositie is niet genoeg hersteld!? 

We produceren, want dat levert werk en handel, we zorgen dat het geld rolt, want als het geld niet rolt, stagneert de economie. Dus: druk, druk, druk, net als Marta. De vrije tijd wordt steeds kostbaarder, want we hebben de vrije tijd hard nodig om los te koppelen van de werkstress. De stress neemt ook toe, want werk wordt gecompliceerder en verantwoordelijkheden groter. Dus krijgen we een vrije-tijd-industrie die ons wijsmaakt dat we in onze vrije tijd van alles en nog wat moeten doen. In de auto, op weg, naar een pretpark, survivelen, interessante plaatsen bezoeken, nieuwe activiteiten ontplooien. We zijn zo intensief aan het ontspannen, dat we op ons werk moeten uitrusten. Maar dat kan niet, want er moet geproduceerd worden. Dus maar een keertje in de ziektewet, want dit houdt niemand vol. 

Marta zou heel goed passen in onze tijd. Misschien zouden wij in onze tijd daarom ook eerder geneigd zijn te zeggen: ‘Arme Maria! Zij blijft zomaar in huis zitten, treedt niet op de voorgrond, maakt geen carrière, wat doet ze eigenlijk? Maakt ze nog wel eens een beetje plezier? Toch wel een beetje zielig type. Een tikje zweverig, gevoelig. Wel heel aardig hoor en je kunt geen betere hebben voor een luisterend oor, ze zegt wel niet veel, maar als ze wat zegt, dan heb je er echt iets aan. Maar ja, dat bidden, wat bereik je daarmee? Dan kun je toch beter maar iemand gaan helpen!? Nee, geef mij Marta maar, wel een beetje een commandant en erg direct, want ze neemt geen blad voor de mond, maar zo weet je ook wat je aan haar hebt. En die pakt wel aan. Je kunt geen betere hebben voor een feestje, alles loopt, de hele catering runt ze, ze schakelt iedereen in, wee als je even gaat zitten, dan heeft ze zo weer een klusje voor je.’ Een beetje vervelend ook wel, want het is niet altijd echt gezellig, er moet altijd van alles bij Marta, en een diepzinnig gesprek, dat vind ze flauwekul. Aanpakken, geen slappe hap, praten is voor de watjes. Dat is wel eens jammer, dat ze zo slecht kan luisteren, maar ja niemand is perfect ....., toch?’ 

Is het niet heerlijk dat Jezus altijd zo anders reageert dan wij zouden doen. Wij zouden in onze tijd waarschijnlijk ook tegen Jezus zeggen: ‘Wilt U Maria een seintje geven, dat ze naar de keuken gaat. Er zijn zoveel gasten, er moet wijn ingeschonken worden en bekers afgewassen, en de mensen willen ook iets eten. Stuurt U Maria naar ons toe, dan kan ze even helpen. Tja, sorry dat we jullie gesprek moeten verstoren, maar je kunt de mensen toch niet met een lege beker laten staan. Sorry Jezus, U bent net over het Koninkrijk aan het vertellen, maar Maria kan nu beter even de handen uit de mouwen steken, U weet het, alles op zijn tijd, dat staat zelfs in de Bijbel. Het spijt me natuurlijk, Jezus, maar goed eten en drinken is toch nodig, anders blijf je niet gezond en dat is toch het belangrijkste, nietwaar? Dank U wel Jezus, U zult het zeker begrijpen.’ 

Het past zo in onze moderne tijd. Maar die reactie van Jezus, die past ook in onze moderne tijd. Dat noemen we toch onthaasting? En in Amerika hebben ze voor de spaarzame tijd die ouders nog met kinderen doorbrengen de uitdrukking ‘Quality Time’; dat is ‘Kwali-Tijd’. En is dat nu niet precies het dilemma waar we in deze lezing tegenaan lopen!? Wie is het belangrijkst, de gast af de gastheer? In het Oosten zouden ze meteen zeggen: de gast is het belangrijkst. Zou je dan niet eerst aan de gast willen vragen hoe de gast het wil hebben? Als de gast nu liever een gesprek heeft dan het kopje koffie, liever een luisterend oor dan een koekje, liever een directe band in vriendschap en betrokkenheid dan het volgende hapje en drankje? Als de gast die voorkeur heeft, waarom moet het dan allemaal zo op onze manier? 

Jezus is blij met de spontane belangstelling van Maria. Dat vindt Hij veel wezenlijker dan de schaal met snacks. Hij zegt het dan ook ronduit: ‘Marta, Marta, wat maak je je bezorgd en druk over veel dingen. Slechts één ding is nodig. Maria heeft het beste deel gekozen en het zal haar niet ontnomen worden!’ 

Deze lezing is vaak als een typering gezien voor het contemplatieve ofwel het beschouwende leven, kloosterzusters met altijddurende aanbidding, slotzusters die nooit buiten de muren komen. In het Communistische Rusland waren die verboden, want ze leverden geen bijdrage aan de productiemaatschappij. 

Is het niet opvallend hoeveel drukke managers een kloosterweekend meemaken? De rust en de regelmaat, geen radio, geen telefoon of GSM, geen televisie, Internet of krant, geen autoverkeer, geen verplichtingen, maar de vaste regelmaat van de gebedstijden, de sobere maaltijd, het werk en de eenvoudige cel geven een nieuwe ordening aan je bestaan en zo ook aan je hoofd en je lijf. Als je mensen vraagt: ‘Waarom ga jij naar de kerk?’ dan zeggen velen: ‘Een uurtje rust, even bezinnen, los komen van het jachtige leven. 

Zie je wel, zou je kunnen zeggen, naar de kerk gaan is dus wel degelijk zinvol. Maar als we zo reageren, verliezen we het meest wezenlijke uit het oog. 

Wat is het meest wezenlijke verschil tussen Marta en Maria? Maria geeft tijd aan Jezus. Ze geeft tijd en aandacht aan God. Dat is niet procuctief en het resultaat kun je niet meten. Maria geeft haar tijd aan Jezus - als een teken van liefde -. Daarbij mag Jezus bepalen hoe Hij dat wil ontvangen. En wat krijgt Maria terug? Dat vind ze onbelangrijk. Zij geeft niet om terug te krijgen, zij geeft uit liefde. Maar terwijl ze geeft, ontvangt ze zonder dat ze er erg in heeft. Ze geeft haar tijd aan God, ze biedt Jezus een ontvankelijk hart en een luisteren oor en Jezus geeft haar zijn woord en zicht op Gods Koninkrijk. Maria ontvangt het grootste cadeau, dat zoveel verder reikt dan alle hapjes en drankjes. 

Dit evangelie vraagt een goede vertaling naar onze tijd. Maar luister je goed, dan is het hoogst actueel en heel dichtbij. Laatst hoorde ik een mooi gezegde dat hier goed bij aansluit: ‘We kunnen met al onze inspanningen geen dagen aan ons leven toevoegen, maar door de juiste houding kunnen we wel leven aan onze dagen toevoegen’. Amen. 


Reacties? Stuur een e-mail

Terug naar top van deze pagina

Terug naar homepage



 
 
 
 
 
 

Counter