Homilie op de dertiende zondag door het jaar A,
(reeks 2001-2002)

ANDERE PREKEN VAN DE WEEK

Voor de tekst van de Evangelie-lezing van deze dag en een meditatie
klik hier en zoek de juiste week



KLIK HIER OM DE PREEK TIJDENS DE VIERING VAN HET LAATSTE WEEKEND TE BELUISTEREN (Real Audio)

KLIK HIER OM DEZE VIERING IN ZIJN GEHEEL TE BELUISTEREN (Real Audio)




Reacties? klik hier en stuur een e-mail.

Preek op de dertiende zondag door het jaar A, serie 2001-2002, A2002DHJ13.html, 
Eucharistieviering in de parochiekerk van de H. Bartholomeus te Poeldijk, 
door pastoor Michel Hagen, zondag 30 juni 2002, 10.00 uur, A.M.D.G.  

Thema zondag: 
E.L:  2 Kon. 4, 8-11. 14-16a
EV:  Mt. 10, 37-42

Homilie

Laten we met het slot van het Evangelie beginnen, dat is iets wat nuchtere Westlanders wel zullen waarderen. “... Voorwaar, Ik zeg u, zijn loon zal hem zeker niet ontgaan.” Sinds er wereldwijd bij grote ondernemingen steeds meer fraude aan het licht komt, en er bedrijven failliet gaan, mensen worden ontslagen, salarissen niet meer kunnen worden uitgekeerd, gaat zo’n woord meer spreken: “... Voorwaar, Ik zeg u, zijn loon zal hem zeker niet ontgaan.” het enige probleem is, over welk loon gaat het en wanneer mag ik het incasseren? 

Wie een profeet opneemt, omdat het een profeet is, zal ook het loon van een profeet ontvangen; en wie een deugdzaam mens opneemt, omdat het een deugdzaam mens is, zal ook het loon van een deugdzame ontvangen. 

Is het niet vreemd dat Jezus over loon spreekt? Het lijkt op een andere uitspraak van Jezus: “Als gij een aalmoes geeft, laat uw linkerhand dan niet weten wat uw rechter doet, opdat uw aalmoes in het verborgene blijve en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.”

Het past bij een Nederlands gezegde: “God zal het je vergelden.” Een gezegde dat opgaat wanneer wij onze dankbaarheid niet voldoende kunnen tonen; “God zal het je lonen.” 

Over wat voor loon gaat dat, wat is het loon van een profeet, wat is het loon van een deugdzaam mens, wat is het loon dat wij ontvangen als wijzelf milddadig zijn. Die vragen zijn niet gek. Toen Petrus de rijke jongeman bedroefd weg zag lopen, omdat hij zijn bezit niet los kon laten om Jezus te volgen, toen zei Petrus tegen Jezus: “Heer wij hebben alles prijsgegeven om U te volgen.” Waarop Jezus antwoordde: “Voorwaar Ik zeg je, er is niemand die zijn huis, vrouw, broers en zusters, ouders of kinderen heeft achtergelaten omwille van het Koninkrijk Gods, of hij krijgt dat in deze tijd veelvoudig vergoed, en in de komende wereld krijgt hij eeuwig leven.” 

Het lijkt dat we het nu op het spoor komen, dat loon, die vergoeding, een veelvoud van wat je prijsgeeft en eeuwig leven in Gods Koninkrijk. Maar we zitten wel meteen ook in het hart van het Evangelie. 

Want ik denk dat toen u vandaag de eerste regels hoorden, u misschien al afhaakte: “Wie vader of moeder mer bemint dan Mij, is Mij niet waardig; wie zoon of dochter meer bemint dan Mij, is Mij niet waardig.” Het is zo’n uitspraak van Jezus die mensen tegen de haren instrijkt, zo’n uitspraak die prikkelt en zelfs misschien irriteert. 

En toch hoeft dat niet. Het is de vraag hoe je dit leest, hoe je dit verstaat en invult. Als ik u zou vragen, wie is belangrijker; je man of je vrouw - of een van je kinderen? Wie is belangrijker; je vader en moeder of je echtgenoot of echtgenote? Dan zeggen velen waarschijnlijk, daar kan ik niet tussen kiezen, of daar wil ik niet tussen kiezen, of: er is altijd een tussenweg mogelijk. 

Maar in de praktijk is dat niet zo. Een jongen of meisje wordt verliefd. Vader en moeder raden het af, meer nog ze zijn absoluut tegen, ze zien dat het niets wordt. Als ze het zeggen, is de boot aan. Zeggen ze het niet, dan lijkt het alsof ze instemmen met iets wat gegarandeerd fout loopt. Ze vinden dat ze het moeten zeggen, uit liefde, uit echte liefde voor hun kind. Maar die neemt het zo hoog op, dat hij niet meer thuiskomt. 

Het leven is zo grillig en mensen zijn soms zo in beslag genomen door allerlei dingen, dat je wel moet kiezen. Zo moet je soms kiezen tussen twee kinderen, tussen twee families, maar ook tussen werk en thuis, tussen huwelijk en hobby, tussen vrienden en families, tussen collega’s. Niet omdat wij willen kiezen, maar omdat de ander zich zo belangrijk maakt dat je anderen tekort zou doen als je met die ander mee zou doen. Dan dwingt iemand je te kiezen. 

Soms kiezen mensen voor de kinderen, waardoor er een scheiding ontstaat, soms kiezen mensen voor zichzelf waardoor kinderen en de wederhelft de dupe is. Mensen kiezen soms voor de carrière, waardoor het sociale leven gedupeerd raakt. Soms kiezen mensen voor studie, of sport of hobby’s. En mensen kiezen zelden voor God. Zo grillig is de werkelijkheid van deze wereld. En in deze wereld verkondigt Jezus het Rijk van God. Jezus is een realist, een die met twee voeten op de grond staat, een die de wereld kent van haver tot gort. Daarom deze uitspraken van Hem. 

Wanneer je een uitspraak van Hem hoort of leest, is het goed om één basisgedachte altijd vast te houden, één basisgedachte die je helpt om de juiste betekenis te achterhalen. Alles wat Jezus zegt of doet, komt voort uit de liefde, uit de ware liefde, de goddelijke liefde, de liefde die niet zichzelf zoekt, maar het welzijn van de mensen. Dus ook dit soort uitspraken komen voort uit de liefde. 

Als je moet kiezen tussen je gezondheid en je werk, vanwege chemische stoffen die kanker veroorzaken; als je moet kiezen tussen je gezondheid en je woning, omdat je grond zwaar vervuild is; als je moet kiezen tussen je gezondheid en je huwelijk of je gezin, omdat jer er geestelijk aan onderdoor gaat; wat kies je dan? 

Die keuzen, die we overal tegen komen trekt Jezus door naar God. Wie van ons stelt God op de eerste plaats? Wie van ons verstaat die strekking van Jezus, dat God, Jezus, heilige Geest, Kerk, niet op de laatste plaats komt, niet als hekkesluiter, als stoplap, als smeermiddel in moeilijke omstandigheden, als noodhulp, een soort hemelse 112. Dan zou je het belangrijkste juist missen. 

Noem voor jezelf nu eens het allerbelangrijkste op, in het dagelijks leven, in je omgeving; en vraag je dan af: ‘Is God voor mij nu belangrijker of niet?’ Vlucht dan niet in ontwijkend gedrag, zoals mensen die zeggen, daar kan ik niet tussen kiezen, want dan ontken je de werkelijkheid, dan vlucht je in de droom van het niet kiezen. Deze wereld vraagt om keuzes. De weg van Jezus is 200% kiezen voor het allerbelangrijkste. En dan blijkt dat als je voor God kiest, je uiteindelijk pas echt voor mensen kiest, wie voor God kiest, die kiest voor de liefde, wie voor God kiest, die kiest voor trouw, wie voor God kiest, die kiest voor alles wat waarde heeft en blijft. En zijn loon? God Zelf zal ons loon zijn, hier reeds op aarde en eens in de eeuwigheid van zijn Rijk. Amen.
 



Reacties? Stuur een e-mail.

Terug naar top van deze pagina

Terug naar homepage